EMAL
Ilmatieteen laitoksella on pitkä kokemus älyliikenteen tutkimushankkeista arktisissa sääolosuhteissa.
Energiatehokkuuteen ja vähähiilisyyteen ei tähänastisissa hankkeissa ole kiinnitetty huomiota. Tässä hankkeessa selvitetään Arktisen liikenneympäristön energiatehokkaita menetelmiä
Ilmatieteen laitoksen toimesta.
Lapin Arktiseen liikenneympäristöön kartoitetaan energiatehokkaampia toimintamalleja ja menetelmiä, ja hankkeen tuloksena syntyy selvitysraportti käytettävissä/sovellettavissa olevista arktisen liikenteen energiatehokkuutta parantavista menetelmistä, Osa näistä menetelmistä toteutetaan konkreettisina pilottiskenaarioina Sodankylän lentoaseman Sod5G-ajoneuvotestausalueelle erityisesti tieinfrastruktuurin valvontaan, ylläpitoon ja huoltoon.
Autonomiset dronella ja miniatyyriajoneuvolla toteutettavat valvonta- ja havaintoproseduurit ovat lähtökohtaisesti avainasemassa, mutta myös muita menetelmiä kartoitetaan. Näitä menetelmiä otetaan myös käyttöön olemassa olevan instrumentaation puitteissa. Vaikka menetelmät ja ratkaisut on tutkittu lähtökohtaisesti testiympäristön näkökulmasta, niiden täytyy olla myös siirrettävissä suoraan todelliseen liikenneympäristöön arktisissa sääolosuhteissa. Olemassa olevan instrumentaation puitteissa menetelmiä testataan myös käytännössä, ja otetaan käyttöön niin testirataympäristössä kuin myös operatiivisen liikenteen testijärjestelmässä.
Hankkeen tuloksena syntyy selvitysraportti käytettävissä/sovellettavissa olevista arktisen liikenteen energiatehokkuutta parantavista menetelmistä. Osa menetelmistä toteutetaan Sod5G-testiympäristön yhteyteen sekä operatiivisen liikenteen testiympäristöön, sikäli kun se on olemassa olevan instrumentaation puitteissa mahdollista. Toteutettuja menetelmiä myös testataan ja tulokset raportoidaan osana selvitystä.