Kiskopalkin valmistusmenetelmä magneetti- ja nopean junan sovellutuksiin
Tavanomaisten junarata- maapenkereiden käyttö nopean junan tukirakenteena on rajallista. Nopean maglev- suurnopeusjunan teknologiassa ei ole pengertä lainkaan, vaan on käytetty betonista palkkia pilareitten päällä. Rautatieliikenteen tarve kehittää nopeita liikenneyhteyksiä on kohdistunut kuitenkin pääasiassa nopeiden junien teknologioiden valmistamiseen, eikä niinkään ratoihin.
Aalto-yliopistossa tarkastettu väitöstutkimus soveltaa teknologiaa, jossa jatkuvan teräspalkkisen rautatiesillan valmistamiseksi tavanomaiset valmistusmenetelmät eivät ole mahdollisia. Tämä johtuu tiukoista toleransseista ja taloudellisista reunaehdoista. Monet loppukäyttäjäasiakkaat hyötyvät tästä tutkimuksesta.
Tutkimuksessa kehitetty uusi valmistusmenetelmä käyttää projektissa yksilöityjen kiskopalkkien valmistamisessa jatkuvaa energian tuonnin mittausta ja valvontaa palkin valmistamisen aikana ja järjestelmä tallentaa, raportoi kiskopalkkituotteen ja valmistuksen tiedot. Kiskopalkin valmistustoleranssit saavutetaan menetelmän ja sen edullisten suoritusmuotojen mukaisella tavalla ja laitteistolla. Uuden menetelmän ja järjestelmän etuna on, että valmistusprosessissa voidaan valmistaa spesifikaation mukainen mittatarkka teräksinen kiskopalkki automaattisesti. Edellä mainitut osoittavat, että järjestelmää voidaan hyödyntää laajasti teräsrakentamisen sovellutuksissa kuten rautateissä, silloissa, laivoissa, jne.