Ilmatieteen laitos

  • CyberWI

    Cyber-security in the Wireless Industrial use cases

    CyberWI-projektissa tutkitaan teollisen internetin tietoturvaratkaisuita. Projektin tavoitteena on kehittää ratkaisuja, joissa integroituu teollisen internetin hyödyntämät eri infrastruktuurit: pilvipalvelut, langattomat sensoriverkot sekä mobiiliteknologia. Tavoitteena on luoda ratkaisuja, jotka ovat helposti käyttöönotettavissa myös pienissäkin yrityksissä.

  • SafeCOP

    Safe Cooperating Cyber-Physical Systems

    SafeCOP-projektissa kehitetään cyber-fysikaalisia järjestelmiä järjestelmien sisällä, tavoitteena tietoturvallinen ja luotettava yhteistyö eri järjestelmien välillä. SafeCOP-hankkeessa kehitetään tällaisia ratkaisuja niin terveydenhuollon, älykkään liikenteen kuin meriliikenteen skenaarioihin. 

  • Arctic Challenge

    Arctic Challenge

    Arctic Challenge -hankkeen tavoitteena on tutkija tieliikenteen automaation ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja sekä niiden toimivuutta arktisissa olosuhteissa neljän tutkimuskysymyksen avulla, jotka ovat seuraavat:

  • WIRMA

    Industrial IoT Applications in Winter Road Maintenance

    WIRMA-hankkeessa kehitetään talvihoidon päätöksentekoa ja suunnittelua hyödyntämällä eri lähteistä kerättyä sensori- ja keliennustedataa.

    Hankkeen tuloksena syntyy:

  • Sod5G

    Sod5G

    Sodankylän lentoaseman ajoneuvotestaus- ja lentotoiminta-alueen yhteyteen toteutetaan Sod5G-hankkeessa Ilmatieteen laitoksen 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö, jossa on toimiva 5G-testiverkko, älykkään liikenteen kommunikaatiojärjestelmien testausympäristö 3G/4G/5G, IEEE 802.11p autojen välinen kommunikaatio ja perinteinen Wi-Fi kommunikaatiojärjestelmä. Lyhyen kantaman verkkoja palvelee tienvarsiasemana Ilmatieteen laitoksen kaksi interaktiivista tiesääasemaa.

  • Älykkäät Arktiset Rekat

    Älykkäät Arktiset Rekat

    Hankkeessa kehitetään reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja -ennuste valitulle tieosuudelle Kevitsan ja Kemin välille (E75 tie). Informaatio tuotetaan hyödyntäen kaivosliikenteessä toimiviin rekkoihin integroitua kitkamittaus- ja telematiikkajärjestelmää, joka tuottaa ajon aikaista tietoa keliolosuhteista. Tämä data kerätään reaaliajassa, yhdistetään alueen tiesääasemien dataan sekä Ilmatieteen laitoksen tiesäätuotteisiin.