Arctic Challenge
Arctic Challenge -hankkeen tavoitteena on tutkija tieliikenteen automaation ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja sekä niiden toimivuutta arktisissa olosuhteissa neljän tutkimuskysymyksen avulla, jotka ovat seuraavat:
Arctic Challenge -hankkeen tavoitteena on tutkija tieliikenteen automaation ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja sekä niiden toimivuutta arktisissa olosuhteissa neljän tutkimuskysymyksen avulla, jotka ovat seuraavat:
ALASCA-pilotin tarkoituksena on tuoda täysin uusi lähestymiskulma tieverkon ennakoivaan kunnossapitoon ja kunnossapidon laadun valvontaan. Pilotin visiona on tuottaa päätieverkolta reaaliaikaista mittaustietoa mm. liittyen polanteisiin, polanneuriin, lumivalleihin, sohjo-ojiin, ojien syvyyksiin ja muihin kunnossapitovaatimuksiin liittyviin parametreihin.
RURAL-IOT -projektin tarkoituksena on luoda Lappiin uusia innovaatioita, jotka hyödyntävät edullisia, vähävirtaisia ja liikkuvaan käyttöön soveltuvia IoT-teknologioita.
RURAL-IOT -projektin päätavoitteena on tuottaa kaksi pilottisovellusta, joiden avulla havainnollistetaan IoT-teknologioiden hyödyntämistä ja kaupallistamismahdollisuuksia tapauskohteissa.
WIRMA-hankkeessa kehitetään talvihoidon päätöksentekoa ja suunnittelua hyödyntämällä eri lähteistä kerättyä sensori- ja keliennustedataa.
Hankkeen tuloksena syntyy:
Sodankylän lentoaseman ajoneuvotestaus- ja lentotoiminta-alueen yhteyteen toteutetaan Sod5G-hankkeessa Ilmatieteen laitoksen 5G-verkon ja tiesääpalveluiden kehitys- ja pilotointiympäristö, jossa on toimiva 5G-testiverkko, älykkään liikenteen kommunikaatiojärjestelmien testausympäristö 3G/4G/5G, IEEE 802.11p autojen välinen kommunikaatio ja perinteinen Wi-Fi kommunikaatiojärjestelmä. Lyhyen kantaman verkkoja palvelee tienvarsiasemana Ilmatieteen laitoksen kaksi interaktiivista tiesääasemaa.
Hankkeessa kehitetään reaaliajassa toimiva tarkka paikallinen tiesääinformaatio ja -ennuste valitulle tieosuudelle Kevitsan ja Kemin välille (E75 tie). Informaatio tuotetaan hyödyntäen kaivosliikenteessä toimiviin rekkoihin integroitua kitkamittaus- ja telematiikkajärjestelmää, joka tuottaa ajon aikaista tietoa keliolosuhteista. Tämä data kerätään reaaliajassa, yhdistetään alueen tiesääasemien dataan sekä Ilmatieteen laitoksen tiesäätuotteisiin.