Automaatio lisääntyy liikenteessä asteittain

Suomalaiset autonkuljettajat tietävät nykyään lähes poikkeuksetta edes jotain itseajavista autoista. Automaatio lisääntyy liikenteessä asteittain ja vähitellen. Merkittävää liikenneturvallisuuden parantumista automatisoitumisen ansiosta asiantuntijat arvioivat tapahtuvan vasta 20–50 vuoden kuluttua.

Voimme arvailla, kuinka pian automaattiautot olisivat riittävän turvallisia ja hyväksyttäviä yleiseen liikenteeseen, mutta varmaa tietoa tai näkemystä tästä ei ole vielä kenelläkään, vaikka niin sanottuja tason 3 automaattitoimintoja alkaa pian olla markkinoilla (katso kuva).

Automaattiajamisen tasot
























Kuva. SAE J3016 automaattiajamisen tasot kuusiportaisella asteikolla, jossa taso 0 tarkoittaa sitä, että automaattiajaminen ei ole käytössä lainkaan ja taso 5 tarkoittaa täyttä automaattiajamisen tasoa. Lähde SAE 2018.

”Tasoa kolme pidetään välttämättömänä askeleena kohti ylempiä tasoja, joissa kuljettajalta ei enää vaadita sitä, että hän ottaa ajoneuvon ajaakseen, kun ajoneuvon automaattijärjestelmät tulevat toiminta-alueensa rajalle, eikä automaatio pysty enää jatkamaan. Toisaalta tasoa 3 pidetään myös hyvin ristiriitaisena juuri sen takia, että ihmiskuljettaja vapautuu ajotehtävästä - ja myös liikenteen tarkkailusta, joksikin aikaa, mutta samalla hänen on oltava valmis ottamaan auto turvallisesti hallintaansa kohtuullisen nopeasti”, pohtii liikenteen automaatioon liittyviä asenteita selvittänyt johtava tutkija Merja Penttinen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Automaattinen liikenne jakaa mielipiteitä

Selvityksen mukaan yleinen suhtautuminen automaattiseen liikenteeseen jakaa kuljettajia selvästi: osa suhtautuu myönteisesti, osa kielteisesti ja osa ei ole muodostanut kantaansa − ainakaan vielä. Automatisaation arvioidaan tuovan tulevaisuudessa hyötyjä, erityisesti ympäristöä säästäviä hyötyjä, mutta kaiken kaikkiaan kuljettajat arvioivat hyödyt selvästi pienemmiksi kuin kyselyyn vastanneet asiantuntijat. Lisäksi kuljettajien mielestä liikenteen automatisointiin liittyy runsaasti erilaisia huolenaiheita.

”Minusta ne ovat hyvin luonnollisia huolia. Asiasta, josta ei vielä ole kokemusta, joudutaan muodostamaan mielipide saatujen tietojen perusteella, tällä hetkellä lähinnä julkiseen uutisointiin perustuen. Toki tämä tarkoittaa myös sitä, että kun korkeamman tason automaatio tulee kuluttajien saataville, on panostettava neutraaliin tiedotukseen sen mahdollisuuksista ja erityisesti rajoitteista”, Penttinen korostaa.

Kuljettajien epäilevä suhtautuminen näkyy myös siten, että kuljettajista vain vähemmistö on selvästi kiinnostunut itseajavan auton omistamisesta tai liisaamisesta. Enemmistö kuljettajista arvioi, ettei itseajavalla autolla matkustaminen ole turvallisempaa kuin henkilöautolla ajaminen nykyisin. Kuljettajilla ei ollut yhtenäistä käsitystä siitä, kuinka turvallisia itseajavien autojen pitäisi olla, jotta ne olisivat heidän mielestään hyväksyttäviä. Myös asiantuntijoiden vastaukset hyväksyttävästä turvallisuudesta vaihtelivat paljon.

”Automaattiajaminen on vielä käsitteenä uusi ja etenkin jokaisella kuljettajalla on siitä ihan omanlaisensa näkemys. Vielä ei voi vetää johtopäätöksiä liikennepolitiikkaan”, Penttinen sanoo.

Ensin väylät kuntoon

Mikä on tutkijan näkemys siihen, pitäisikö automaattiajamista edistää yhteiskunnassa liikenneturvallisuussyistä? ”Tähän olisi helppo sanoa, että ensin väylät kuntoon ihan tavallisille ihmiskuljettajien ajamille autoille. Mutta automaatio lisääntyy joka tapauksessa asteittain. Yhteiskunnan toimijoiden tehtävänä on turvata sen kestävä ja turvallinen käyttöönotto”, Penttinen painottaa.

Kestävä käyttööotto tarkoittaa hänen mielestään sitä, että esimerkiksi kaupunkiseuduilla kannattaa edelleen suuria ihmismääriä kuljettaa joukkoliikenteellä, joko ihmiskuljettajien tai automaatin ajamilla, eivätkä ”henkilöautomaiset” yhtä ihmistä kerrallaan kuljettavat robottiautot muuta kulkutapajakaumaa tältä osin. Sen sijaan liityntäliikenteessä ja harvemmin asutuilla alueilla automaattiliikenteen käyttöönotto voisi tukea myös kestävää liikkumista.


Teksti: Sirpa Mustonen

Selvitys: Kuinka turvallisia automaattiautojen on oltava?
 

 

Tagit