Taloudellisten ohjauskeinojen vaikutukset henkilöautoliikenteen päästöihin ja energiankulutukseen

Name of Project
Taloudellisten ohjauskeinojen vaikutukset henkilöautoliikenteen päästöihin ja energiankulutukseen
Coordinator
Budget
0.120 M€
Schedule
2017-01 - 2020-12
Type of Project
Modeling, simulations
Scenarios, preparation
Technical development
Environment
Road
Themes
Energy and vehicles
Vehicle efficiency
Vehicle technology
Abstract

Liikenne on merkittävä hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja Suomessa, ja yli puolet liikennesektorin kotimaassa muodostuneista päästöistä syntyy henkilöautoliikenteen seurauksena. Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen on kuitenkin selkeät tavoitteet ja erilaisia rajoja esitetään sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Liikennesektorin päästöjä voi vähentää tehokkaasti liikkumistottumuksiin vaikuttamalla, eli esimerkiksi liikennesuoritetta laskemalla ja sen kulkutapajakaumaa muuttamalla. Kuitenkin myös ajoneuvojen käyttövoiman muutoksilla ja energiankulutuksen pienentämisellä on ympäristön kannalta suuri merkitys. Näihin on mahdollista vaikuttaa erilaisilla taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten verotuksella.

Väitöskirjatutkimuksessa selvitetään taloudellisten ohjauskeinojen vaikutuksia autokannan uudistumiseen. Tutkimuksen osana tuotetaan Suomeen sovellettu autokantamalli, jonka avulla erilaisia ohjauskeinoja voidaan arvioida erilaisissa tulevaisuuden liikkumiskehitysskenaarioissa. Näin selvitetään millaiset vaikutukset taloudellisilla ohjauskeinoilla on autokannan uudistumiseen ja tätä kautta henkilöautoliikenteen päästöihin ja energiankulutukseen tulevaisuudessa.

Publications related to this project