Aalto-yliopisto

  • Renkaiden käyttö talvella
    Tieliikennelain uudistuksen vaikutus talvi- ja kesärenkaiden käyttöaikoihin
    vt7neg Ma, 30/09/2019 - 13:20

    Uuden tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi ja nastarenkaiden käyttöaikaa rajataan kevätkaudella. Lakimuutos voi vaikuttaa siihen, milloin renkaat vaihdetaan ja minkä tyyppisiä renkaita käytetään. Tutkimuksen tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin.

  • Kiskopalkin valmistusmenetelmä magneetti- ja nopean junan sovellutuksiin

    Kiskopalkin valmistusmenetelmä magneetti- ja nopean junan sovellutuksiin

    Tavanomaisten junarata- maapenkereiden käyttö nopean junan tukirakenteena on rajallista. Nopean maglev- suurnopeusjunan teknologiassa ei ole pengertä lainkaan, vaan on käytetty betonista palkkia pilareitten päällä. Rautatieliikenteen tarve kehittää nopeita liikenneyhteyksiä on kohdistunut kuitenkin pääasiassa nopeiden junien teknologioiden valmistamiseen, eikä niinkään ratoihin.

     

  • RoBUSt

    Mitkä tekijät aiheuttava sähköbussin energiakulutusvaihtelut?

    Sähköbussin energiankulutus ei luonnollisestikaan ole vakio, vaan se vaihtelee riippuen sisäisistä ja ulkoisista häiriötekijöistä. Ulkoiset häiriötekijät ovat pääasiassa säästä aiheutuvat kulutusepävarmuudet, kuten lämmityksen/jäähdytyksen tarve, vastatuuli sekä tienpinnan kunto. Sisäiset häiriötekijät riippuvat käyttäytymisestä ja suunnittelusta. Näitä ovat liikenne, ajokäyttäytyminen sekä reitti. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että lämpötilavaihtelut aiheuttavat kolmasosan energiankulutusvaihteluista.

  • X-ray

    Älyristeys, jossa konenäön avulla kuskit näkevät kulman taakse

    Rakennusten ja kasvillisuuden ympäröimissä risteyksissä ajoneuvon kuljettajilla on rajoitettu näkyvyys muihin tiellä liikkujiin. Rajoitettu näkyvyys voi johtaa vaaratilanteisiin, joissa näkemäesteen takaa näkyviin tuleva kävelijä/pyöräilijä/autoilija pyrkii ajoradalle, kun jarruttaminen on jo myöhäistä.

  • Sykliepävarmuus ja kaupunkibussit

    Sykliepävarmuuden vaikutus kaupunkibussien energiankulutukseen

    Tutkimuksessa selvitettiin ajosyklin vaihteluiden ja matkustajakuorman epävarmuuden vaikutusta kaupunkibussien energiankulutukseen. Kehitettiin uusi ajosyklien syntetisointialgoritmi, jolla pystyttiin generoimaan suuri määrä vaihtelevia realistisia syklejä tietylle bussireitille. Algoritmi kykenee syntetisoimaan suuren määrän syklejä pienen mittadatajoukon avulla. Pientä mittadatajoukkoa ja algoritmia voidaan hyödyntää esim. linjasuunnittelussa.

  • Living Lab Bus

    Living Lab Bus (LLB)

    Living Lab Bus -hanke tarjoaa joukon normaalissa liikenteessä olevia sähköbusseja avoimeksi kehitys- ja kokeiluympäristöksi halukkaille tahoille. Hankkeen tavoitteena on tukea ja nopeuttaa erilaisten palveluiden ja teknologioiden kokeilua oikeassa toimintaympäristössä, mahdollistaen kokemukset ja palautteen tavallisilta käyttäjiltä.