Autot sensoreina tiesäähavaintoja tuottamassa

Ilmatieteen laitos tuottaa sää- ja kelipalveluja muun muassa kansalaisille, viranomaisille sekä teiden kunnossapidosta vastaaville asiakkailleen. Tutkimusrintamalla kiinnostavaa tällä hetkellä on langaton tiedonsiirto kohteiden välillä, esimerkiksi autosta autoon tai autosta infraan sekä uudet havaintolähteet, kuten autot sensoreina ja videokuvan hyödyntäminen sekä erilaiset tekoälysovellukset ja automaattiajaminen. Ilmatieteen laitos tuottaa sää- ja kelitietoa myös VTT:n robottiautotutkimuksiin.

Kun autoja hyödynnetään sensoreina, saadaan käyttöön valtava havaintomäärä ja paljon tietoa muun muassa liukkaudesta, lämpötilasta ja sateesta reaaliajassa.

”Suurin kysymys on, mikä tämän datan saatavuus tulee olemaan? Tuleeko autojen tuottamasta sensoritiedosta kauppatavaraa tulevaisuudessa? Autojen omiin mittauksiin emme oikein ole päässeet käsiksi, pitäisi olla niin hyvät kumppanuudet autonvalmistajien kanssa. Autojen sensoreiden tuottama data on tällä hetkellä auton valmistajien omaisuutta”, sanoo tutkija Marjo Hippi Ilmatieteen laitokselta.

Sen sijaan Ilmatieteen laitoksen tutkimuksissa on pystytty hyödyntämään erilaisia ajoneuvoihin asennettuja lisäsensoreita.

Suomi sopii hyvin talvisääolojen testialueeksi

Sodankylässä toimii lentokentän yhteydessä kattava testirataverkko, jossa on suljettu ajoneuvojen testirataympäristö ja 5G-testiverkko. Ilmatieteen laitos tuottaa sinne tarkennettua tiesäätietoa. Yhteistyö tutkimuslaitosten ja operaattoreiden kesken sujuu hyvin.

”Ajoneuvodata ja muut havaintolähteet tulevaisuudessa auttavat kartoittamaan entistä paremmin sää- ja kelitietoja. Ennusteet ovat sitä täsmällisempiä, mitä paremmin saadaan kartoitettua nykytilanne”, Hippi lisää.

Pohjois-Suomessa on käynnissä paljon erilaista tutkimustiedon keräämistä. Ilmatieteen laitos hyödyntää muun muassa kuutta Sodankylän kaivoksesta Kemiin päivittäin ajavaa rekkaa, jotka on varustettu sää- ja keliantureilla. Lisäksi Sodankylässä on Ilmatieteen laitoksen interaktiivinen tutkimustiesääasema ja Luostolla operatiivinen säätutka.

Marjo Hippi kertoi Ilmatieteen laitoksen älykkäistä tiesääpalveluista TransDigin tiedonvaihtoseminaarissa 30.11.2018 VTT:llä Espoossa.

Teksti: Sirpa Mustonen

 

Tagit