Niin sanottu inhimillinen tekijä on mukana suuressa osassa vakavimpia liikenneonnettomuuksia. Automaation avulla inhimillisiä virheitä liikenteessä voidaan ainakin vähentää. Automme eivät kuitenkaan muutu hetkessä nykyautoista ”robottiautoiksi”, joissa voimme kääntää tuolit selkä menosuuntaan – ja ottaa halutessamme vaikka nokoset – vaan tekniikka kehittyy asteittain.
Kuljettajan tukijärjestelmien, kuten mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaistalla pysymistä tukevien järjestelmien hyväksyttävyydestä, käytöstä ja vaikutuksista voidaan kuitenkin jo nyt saada viitteitä siitä, millaisia vaikutuksia automaatiolla voi liikenteessä olla. Samaan aikaan automaation kanssa kehitetään myös jatkuvasti ajantasaisia liikennetietopalveluita. Myös niiden avulla pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja vähentämään liikenteen päästöjä.
Millaisia liikennetietopalveluja suomalaiset kuljettajat pitävät tärkeimpinä? Ovatko he halukkaita osallistumaan liikennetietopalvelujen tuottamiseen jakamalla ajantasaista tietoa? Entäpä ovatko he valmiita maksamaan palveluista? Millaisista kuljettajaa avustavista järjestelmistä suomalaiset kuljettajat ovat viimeisimpien tutkimusten perusteella olleet valmiita maksamaan? Ja miten kuljettajat ylipäätään saavat tietoa uusista ajoneuvojärjestelmistä?
Tule kuulemaan vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin seuraavaan TransDigi-webinaariin, joka järjestetään otsikolla Millaisia ajantasaisia liikennetietopalveluja ja kuljettajan tukijärjestelmiä suomalaiset haluavat?
Ilmoittautuminen
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 8.12.2020 oheisesta linkistä.
Ilmoittautuminen webinaariin
Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Motiva Oy
tapahtuma- ja toimistoassitentti Marjo Savinainen
marjo.savinainen@motiva.fi
Webinaarin ohjelma
klo 12.45 Linjat auki
Tervetuloa!
klo 13.05 Millaisia ajantasaisia liikennetietopalveluja ja kuljettajan tukijärjestelmiä suomalaiset haluavat?
tutkimuspäällikkö Merja Penttinen, VTT
Keskustelua ja kommentteja
klo 14.00 Tilaisuus päättyy