Lapin reittioppaan pilotointi etenee

Pohjois-Suomen harvaanasutuilla alueilla julkisen liikenteen reaaliaikadataa hyödyntävä reittiopas olisi käyttökelpoinen palvelu. Reaaliaikaominaisuuksien kehitystyö ja reittioppaan pilotointi on edennyt hyvin.
 

Lapin reittioppaan pilotointi
Kuva. Lapin reittioppaan pilotointi menossa.

”Harvakseltaan kulkevien bussien odottaminen pakkasessa pysäkillä epätietoisena aikataulun pitävyydestä on ikävää, ja mahdollisuus tarkistaa bussin kulku ja ajoittaa pysäkille tulo reaaliaikaiseen tietoon perustuen lisäisi huomattavasti joukkoliikenteen palvelutasoa ja mukavuutta. Nyt olemme pystyneet osoittamaan, että tämän toteuttaminen on teknisesti mahdollista”, sanoo projektipäällikkö Tuomo K. Kinnunen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:sta.

Open Arctic MaaS -hanke järjesti 12. maaliskuuta työpajan Rovaniemellä yhteistyössä Linja-autoliiton, VTT:n ja Lapin yliopiston kanssa. Osana työpajaa tehtiin testiajo pikkubussilla, jolla hankkeessa kehitettyjen työkalujen toimintaa ja näkymää käytännössä esiteltiin niin kuljettajalle kuin matkustajille.

Pilotoidut reaaliaikaominaisuudet, jotka ovat siis jo käytössä muun muassa pääkaupunkiseudun liikenteessä, ovat reaaliaikainen aikataulu ja ajoneuvon sijaintiin perustuva pysäkkiennuste, ajoneuvojen sijainti eli niin kutsuttu ”Bussi kartalla” -ominaisuus sekä häiriö- ja poikkeustiedot, kuten tiedon välittäminen poikkeuksellisesta myöhästymisestä vaikkapa onnettomuuden vuoksi.

”Reittiopas on erittäin tarpeellinen kaikkien mielestä. Järjestelmään on mahdollista saada myös kaikki kuntien ostamat kouluvuorot asiakkaiden saataville. Ne ovat tähän saakka olleet ikään kuin pimennossa.

Poikkeustilanteissa kuljettaja voi suoraan syöttää poikkeavan tiedon järjestelmään. Esimerkiksi, jos bussivuoro odottaa junaa, niin kuljettaja voi näppäillä uuden lähtöajan järjestelmään, joka päivittää muut ajat automaattisesti”, toteaa työpajaan osallistunut aluepäällikkö Jukka Haavikko Linja-autoliitosta.

Näin muilla, vuoroa vielä odottavilla bussimatkustajilla on uusi, arvioitu saapumisaikataulu saman tien käytettävissä koko reitin osalta. Reaaliaikainen paikkatieto vielä vahvistaa asiakkaalle tiedon oikeellisuuden, mikä parantaa asiakaskokemusta entisestään.

Työpajassa työstettiin myös palvelumuotoilun keinoin tulevaisuuden reittiliikennepalveluita eri käyttäjätyypeille. Erityisesti oman matkansa sisällön itsenäisesti suunnittelevien yksilömatkailijoiden, ”modernien löytöretkeilijöiden”, palveleminen nykyistä paremmin herätti ajatuksia.

Open Arctic MaaS -hanke kehittää Pohjois-Suomen alueelle avointa liikkumisen palvelualustaa. Hankkeen aikana rakennetaan digitaalisen aikataulu- ja reittioppaan kokeiluversio, joka esittää linja-autovuorojen ajoreitin digitaalisella karttapohjalla ja näyttää myös pysäkkien sijainnin ja niihin liittyvän aikataulun. Reittiopas hyödyntää ajantasaisia taustajärjestelmiä. Siksi hankkeessa tarkistetaan, että bussipysäkkien sijainti ja joukkoliikenteen ajoreitit ovat olemassa digitaalisilla karttapohjilla. Reaalimaailman kohteet on luotava ensin digitaaliseen maailmaan, tässä yhteydessä digitaalisiin karttoihin, jotta ne ovat käytettävissä reittioppaassa.

Lisätietoja: www.arcticmaas.fi

Teksti: Sirpa Mustonen

 

Tags