Ammattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä

Julkaisun kieli
Julkaisun tyyppi
Muu
Vertaisarvioitu
Ei
Julkaistu (pvm)
Julkaistu (lehti, yms.)
Trafin tutkimuksia 6/2017
Hankkeen tyyppi
Piloting
Technical development
Impact assessment
Ympäristö
Urban
Road
Themes
Energia ja ajoneuvot
Vehicle technology
Informaatio- ja liikkumispalvelut
Automation & C-ITS
User needs and experiences
Abstrakti

Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat tarpeelliset muutokset kuljettajakoulutukseen ja pätevyysvaatimusten sääntelyyn automaation muuttaessa raskaan liikenteen kuljetustyön työtehtäviä ja kuljettajan roolia. Tutkimus keskittyi muutoksiin, joita todennäköisesti tapahtuu raskaan liikenteen ajoneuvokalustossa ja kuljetusjärjestelmissä vuosina 2017–2021 sekä siihen, millaisia vaikutuksia näillä muutoksilla on ajo-oikeus- ja koulutusvaatimuksiin. Tutkimus tarkasteli ensin uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia suhteessa sen yleistymisen todennäköisyyteen. Tästä jatkettiin tarkastelemalla niitä muutoksia, joita teknologian kehittyminen aiheuttaa ammattikuljettajan työn sisältöön, rasittavuuteen ja osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tekninen osa toi esiin useita epävarmuustekijöitä liittyen siihen, miten nykyinen teknologia soveltuu suomalaiseen liikenneympäristöön ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin.

Kuljetusyritysten haastatteluissa korostuivat yrityksen toimialan edellyttämät erityisvaatimukset sekä taloudellisten tekijöiden vaikutus uuden teknologian ja automaation käyttöönottoon. Useissa kuljetusyrityksissä ajoneuvon kuljettaminen on vain yksi osa toimintaa. Tämä korostuu erityisesti tavaraliikenteessä, jossa erilaiset rahdinkäsittelyyn liittyvät tehtävät voivat muodostaa jopa 80 % kuljettajan työtehtävistä. Tästä työtehtävien moninaisuudesta johtuen on täysin mahdotonta järjestää kattavaa ammatillista koulutusta, joka kattaisi kaikki erilaiset ammatilliset osaamistarpeet. Kuljetusyritykset korostivat toimiala- ja yrityskohtaisen koulutuksen välttämättömyyttä. Automaation yleistymistä hallitsee voimakkaasti kuljetuskaluston uusiutumisnopeus, joka lyhimmilläänkin on kolmesta neljään vuotta. Tason kolme automaatio ei näin ollen tule laajasti vaikuttamaan kuljettajien osaamistarpeisiin seuraavien viiden vuoden kuluessa. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo laajasti käytössä, ja siksi tällaisten avustavien järjestelmien tarkoituksenmukaisen käytön tulee sisältyä ammatillisen osaamisen koulutukseen. Selvityksen pohjalta voidaan todeta, että automaation vaikutukset kuljettajan työtehtäviin seuraavan viiden vuoden ajalla tulevat olemaan vähäiset. Muutosten aiheuttama koulutustarve toteutuu kyseisellä aikavälillä pääosin yritysten omana sekä ajoneuvojen maahantuojien tarjoamana koulutuksena ja perehdytyksenä.