Euro 6 d TEMP/d PHEV and diesel passenger cars on road research
Tavoitteena on koeajoin ja dynamometritestein selvittää:
Tavoitteena on koeajoin ja dynamometritestein selvittää:
Liikenne- ja viestintäviraston, Väyläviraston ja Ruotsin merenkulkuviranomaisten (Sjöfartsverket ja Transportstyrelsen) yhteistyö talvimerenkulun turvallisuuden tutkimuksessa on jatkunut 1970-luvulta lähtien edellä mainittuja merenkulun organisaatioita vastaavien organisaatioiden kesken (aiemmin Suomessa Merenkulkulaitos).
Tutkimushanke liittyy IMOssa käynnissä olevaan työhön aluksista aiheutuvien mustahiilipäästöjen rajoittamiseksi arktisilla alueilla. Hankkeessa on tarkoitus osallistua mittauskampanjaan, jossa tuodaan mittauksiin mukaan FSN ja PAS -mittausmenetelmien lisäksi laser-induced incandescence (LII) periaatteeseen perustuva mittalaite. FSN, PAS ja LII –mittausmenetelmät ovat IMOn hyväksymiä mustahiilipäästöjen mittausmenetelmiä. Tuloksista laaditaan artikkeli yhdessä NRC Canadan, Ilmatieteen laitoksen ja Tampereen yliopiston kanssa.
Ajoneuvon muuttamista sähkökäyttöiseksi ei ole tällä hetkellä käsitelty kovinkaan laajasti auton ja sen perävaunun rakennemuutosmääräyksessä, koska aihealue on hyvin laaja, ja siihen liittyy standardista tulevia vaatimuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan muutostöiden vaatimuksia ja tarvittavia selvityksiä, sekä muutostyön suorittajalle säädettyjä vaatimuksia.
Yhteyshenkilö Traficomissa: Tatu Siivonen tatu.siivonen@traficom.fi, Tekijä: Robert Bern, Metropolia
EBS-jarrullisille ajoneuvoille ei ole mahdollista tehdä laajaa jarrutarkastusta esimerkiksi ALB-venttiilin toiminnan osalta, koska ominaisuudet on sisäänrakennettu järjestelmään. Käytännössä ajoneuvoille tehdään tällä hetkellä aina perustarkastus katsastuksen yhteydessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan mahdollisuutta selvittää jarrujen suorituskykyä ajoneuvon oman sähköisen järjestelmän kautta, tai muita menetelmiä, joilla jarrujen suorituskyvystä voidaan varmistua.
Ajoneuvon sähköisen järjestelmän kautta voidaan tarkastaa esimerkiksi ABS- ja EBS-jarrujen toimintaa, ajonvakautuksen toimintaa, luistonestojärjestelmän toimintaa, valaisinten suuntauksia ja suuntauslaitteen toimintaa, valaisinten kytkentöjä, turvavöiden kiristinten toimintaa, turvavöiden voimanrajoittimien toimintaa sekä turvatyynyjen toimintaa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sähkö- ja hybridiajoneuvojen sähkölaitteisiin ja komponentteihin sallittuja muutoksia, niistä vaadittavia selvityksiä ja työnsuorittajalle asetettuja vaatimuksia.
Yhteyshenkilö Traficomissa: Tatu Siivonen, tatu.siivonen@traficom.fi
Tekijä: Benjami Lindqvist, Metropolia
SmartRail-ekosysteemin tavoitteena on tulla kansainvälisten markkinoiden houkuttelevimmaksi raitiovaunuun integroitujen toimintojen ja palveluiden tuottajaksi pääkohteena kestävää ja käyttäjäkeskeistä liikennejärjestelmää toteuttavat kaupungit. Teknologisena fokuksena on toteuttaa matkustaja- ja elinkaaripalveluiden osalta maailman paras raitiovaunu sekä tuottaa raitiovaunujen turvallisuutta ja joustavuutta lisääviä ratkaisuja kohti autonomista liikennettä.
MJDI on VTT:n toteuttama ja sen yhdessä muiden keskeisten osapuolien kanssa rahoittama Shared Benefit –hanke, joka tuottaa selvityksen digitaalisen matkatietoinfrastruktuurin nykytilanteesta, tavoitetilasta, kehitystarpeista sekä tulevaisuuden organisoitumismalleista ja toimenpiteistä tavoitetilan saavuttamiseksi.
A significant portion of global population has disabilities limiting their independent mobility. Assistive technologies and accessible physical environment can reduce the challenges. Concepts such as Internet of Things (IoT) and smart environments, however, are still scarcely utilized in practice although they can provide a new level of assistance by interconnecting people and their personal devices with their environment. In this paper, we analyse opportunities and prerequisites of IoT solutions for improving accessibility in a public transport context.